Menu



error This forum is not active, and new posts may not be made in it.
RE: Pablo Picasso
12/14/2009 7:48:58 PM
+0
Mariusz Gorgoń

1848
2160 Posts
2160
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Pablo Picasso
12/16/2009 5:56:50 PM
Innych kopiować należy, ale kopiować samego siebie – to tragiczne.
Pablo Picasso

+0
RE: Pablo Picasso
12/16/2009 6:03:51 PM

Guernica przedstawiona na międzynarodowej wystawie w Paryżu w 1937 roku została wykonana na zamówienie republikańskiego rządu hiszpańskiego. Na pocztówce wydanej z tej okazji widnieje następujący tekst: „Guernica, wielki malarz hiszpański Pablo Picasso, twórca kubizmu, który wpłynął bardzo silnie na sztukę współczesną, chciał wyrazić w tym dziele podział świata, okrucieństwo wojny”.

Picasso wprawdzie opierał się na wydarzeniu konkretnym, lecz jego dzieło odzwierciedla i syntetyzuje dramat wojenny w taki sposób, że może być odniesione do chaosu i gwałtu wszelkiej wojny.

Guernica
, stwierdził Rene Berger, nie podlega żadnej kwalifikacji historycznej. Jest przede wszystkim alegorią, w której autor usiłuje przedstawić cierpienie wszystkich istot. Wszelkie deformacje mają rację bytu i swoją określoną funkcję. Guernica wspięła się na wyżyny metafizyki. Brak kolorów jest zamierzonym efektem w celu osiągnięcia jak największej siły dramatycznej.

Z technicznego punktu widzenia Guernica jest zasadniczo rysunkiem, kompozycją i syntezą. Potwierdzają to fotograficzne świadectwa ewolucji obrazu, liczne szkice oraz prace przygotowawcze.

Jest to dzieło o wielkich rozmiarach. Znikły linie proste. Rozsypały się piony. Płótno rozcinają czarno-białe kreski. Nie ukazują one zasłużonej, cichej śmierci, lecz nagłą. Na prawo widać zbombardowany i płonący dom, z którego wyłaniają się trzy kobiety. Jedna z nich, z rękoma uniesionymi w górę w geście grozy, zdaje się spadać w przepaść. Druga stara się wyjść przez okno, lecz na próżno. Trzecia wydaje się oddalać, powoli, z mozołem, jak w sennym koszmarze. Z lewej inna kobieta z martwym dzieckiem na ręku rozpaczliwie krzyczy. Rękami obejmuje dziecko, ale patrzeć na dziecko nie może.

Obok niej widnieje byk, potwór bezgranicznie okrutny. Pośrodku martwy żołnierz ze złamaną szablą; poranione ciało konia, w rozdzierającym lamencie, pod gołą żarówką. W głębi zraniony gołąb wydaje się krzyczeć. Nie są to normalne gesty, które mogłaby wywołać rozpacz czy ból. Stanowią najprostsze i najgłębsze odbicie strachu i paniki w obliczu absurdalnej zbiorowej zbrodni.
Krzyki odbijają się od nieba. Niebo zamknięte, nie przepuszczające światła. Słońce skurczone, nie życiodajne; zamiast niego w suficie elektryczna żarówka. Nie boża siła, nie wszechświat nieskończony tylko schron czarny, bez wyjścia.

Zafascynowany postacią byka, Picasso wybrał to zwierzę, by przedstawić brutalność wojny, którą nazywa „maszyną do mielenia ludzkiego mięsa”. Koń stał się symbolem ludu hiszpańskiego. Pod jego nogami leży ofiara, czyli ranny żołnierz. Poszarpane, zniekształcone ciała, otwarte usta wydające jakby zbiorowy krzyk przerażenia, zanurzają oglądającego w atmosferę okrucieństwa, zgiełku i zamętu wojennego.

Artysta mówił w 1945 roku: „Guernica to moje jedyne płótno symboliczne. W tym przypadku chodzi o alegorię, dlatego wybrałem byka i konia. Guernica przerosła wydarzenie historyczne, będące przyczyną jej powstania. Dzięki niezwykłej sile ekspresji ten obraz-pomnik pamięci mieszkańców miasta startego z powierzchni ziemi przez metodyczne bombardowania lotnictwa niemieckiego, stał się uniwersalnym symbolem piekła wojny.

+0
Mariusz Gorgoń

1848
2160 Posts
2160
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Pablo Picasso
2/9/2010 9:05:54 PM

Panny z Avignon (fr. Les Demoiselles d'Avignon) - jedno z najbardziej znanych malowideł Pabla Picassa przedstawiające pięć prostytutek z ulicy d'Avinyo w Barcelonie blisko której mieszkał artysta.Picasso rozpoczął prace nad obrazem we Francji w 1907 i ukończył go latem tego samego roku. Jest to olej na płótnie, o wymiarach 243,90 cm na 233,7 cm. Obecnie obraz należy do najcenniejszych zbiorów nowojorskiego Museum of Modern Art.
W lipcu 2007 roku w stuletnią rocznicę powstania obrazu tygodnik Newsweek opublikował obszerny artykuł na jego temat, nazywając obraz "najbardziej wpływowym dziełem sztuki ostatnich 100 lat"
wikipedia
+0


My Links

Search for People

Enter part of a name below to search our members.

Advanced