Menu



error This forum is not active, and new posts may not be made in it.
Rafael Santi
2/23/2010 7:40:46 PM

Sanzio 00.jpg

Rafael Santi, często określany samym imieniem Rafael, znany również jako Rafael Sanzio (wł. Raffaello Santi lub Raffaello Sanzio; ur. 28 marca lub 6 kwietnia 1483 r. w Urbino – zm. 6 kwietnia 1520 w Rzymie) – włoski malarz i architekt.

Był trzecim i najmłodszym z najsławniejszej trójki genialnych artystów włoskiego
renesansu – obok Michała Anioła i Leonarda da Vinci.

+0
RE: Rafael Santi
2/23/2010 7:44:44 PM

Daty jego urodzin i śmierci (oba miały miejsce w Wielki Piątek) przyczyniły się poniekąd do uznania go przez Giorgio Vasariego za boskiego artystę – boga sztuki.

+0
RE: Rafael Santi
2/23/2010 7:48:06 PM

Znany z częstych przedstawień Madonny.

+0
RE: Rafael Santi
2/23/2010 7:50:31 PM

Do najbardziej znanych dzieł malarskich Rafaela należy słynna Madonna Sykstyńska.
Została namalowana w latach
1513-14.

Pierwotnie obraz ten był prawdopodobnie przeznaczony dla kościoła św. Sykstusa w
Piacenzy, jak pisze Giorgio Vasari, pierwszy biograf Rafaela i wielu innych artystów renesansu. Istnieją hipotezy, że miał być to obraz zdobiący nagrobek Juliusza II.

Jako Madonna została przedstawiona urodziwa kochanka Rafaela Margherita Luti, zwana La Fornarina. Po lewej stronie adorujący ją
św. Sykstus ma twarz papieża Juliusza II. Po prawej stronie obrazu stoi święta Barbara, patronka umierających.

Obraz, będący pierwotnie własnością zakonników klasztoru świętego Sykstusa został w
1754 zakupiony (zresztą za pieniądze z budżetu Rzeczypospolitej) przez Augusta III Sasa i dziś jest ozdobą drezdeńskiej Gemäldegalerie.

Raffael, Sixtinska madonnan.jpg
Madonna Sykstyńska

+0
Mariusz Gorgoń

1848
2160 Posts
2160
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Rafael Santi
2/23/2010 8:34:07 PM
Rafael zbierał zamówienia, omawiał z klientami projekt i opracowywał kompozycję. Później wiele razy szkicował poszczególne postacie; najpierw wybierał pozy posługując się "ruchomymi" figurkami, które można było dowolnie upozować. Później w tej samej pozycji ustawiał nagich modeli. Najpierw rysował ich nagie ciało, a dopiero potem postacie w szatach. Po takich przygotowaniach wykonywał duże i szczegółowe rysunki całej sceny, tak zwane kartony, według których uczniowie mogli pracować. Ponieważ malowano w technice olejnej na desce, do zadań uczniów należało staranne przygotowanie podłoża i farb oraz skopiowanie rysunku na deskę. Na kartonie precyzyjnie dziurkowano linie rysunku. Tak przygotowany karton nakładano na deskę i posypywano sproszkowanym pigmentem, który przelatywał przez dziurki. Po zdjęciu kartonu wystarczyło połączyć punkty pigmentu wilgotnym pędzlem, aby otrzymać dokładna kopię rysunku. Zależnie od wagi zamówienia, Rafael malował sam, wykańczał tylko pracę uczniów, lub w ogóle nie przykładał ręki do malowania. W niektórych przypadkach nawet projekt był dziełem najzdolniejszych uczniów, zachowujących styl mistrza. Dzięki takiej metodzie pracy pracownia mogła funkcjonować jeszcze po śmierci Rafaela.



Rafael Santi "Wygnanie Heliodora" (fresk), 1514, Stanza Heliodora, Watykan
Mężczyźni niosący specjalny fotel z papieżem Juliszem II to, jak się uważa, Marcantonio Raimondi (rytownik Rafaela) i Giulio Romano (ulubiony uczeń Rafaela).
+0


My Links

Search for People

Enter part of a name below to search our members.

Advanced