Menu



error This forum is not active, and new posts may not be made in it.
Anna Wilk

20
2059 Posts
2059
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Krasnoludy
10/30/2010 7:38:52 PM
+0
Anna Wilk

20
2059 Posts
2059
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Krasnoludy
10/30/2010 7:54:32 PM

Krasnoludy w mitologii nordyckiej [edytuj]

Pochodzenie [edytuj]

Wojciech Górczyk o stworzeniu Krasnoludów pisze: "Na początku była Ginnungagab – Ziejąca Pustka, która graniczyła z Muspell – Krainą Ognia i Niflheim – Krainą Lodu (z czasem stanie się ona kraina zmarłych). Z Kotła (wulkanu) Hvergelmir wypływało dwanaście rzek, które zalewały Ginnungagab, lód zaczął się topić, tworząc glinę. Glina ożyła, tworząc z kolei Ymira – pradawnego olbrzyma. W celu zapewnienia olbrzymowi pożywienia powstała kolejna istota: Adhumala – Żywicielka. Adhumala żywiła się, liżąc słony szron, z którego wyłoniła się ludzka postać – Buri. Ymir ze swego żaru stworzył parę pierwszych olbrzymów, zaś Buri miał syna imieniem Bor, który spłodził dziecko z olbrzymką. Tym dzieckiem był Odyn. Odyn wraz z braćmi zabił Ymira, po czym dokonali kreacji świata z jego ciała. Następnie rozpoczęli tworzenie istot, które miały tenże świat zamieszkać. Pierwsze powstały Dverg (krasnoludy). Bogowie dali im świadomość i umieścili ich pod ziemią w krainie Nidavellir. Kolejnymi istotami, które się pojawiły, były elfy.(...)Jako ostatni do życia zostali powołani ludzie, którzy otrzymali krainę Midgard"[1].

Wygląd [edytuj]

Wojciech Górczyk zauważa również, że: "W polskich opracowaniach bardzo często postacie te nazywane są karłami, co jest błędem. Dverg nie są to istoty ułomne, wręcz przeciwnie – niezwykle silne i utalentowane" oraz: "Do XIII w. żadne źródła nie podają, aby dverg mieli być niżsi od ludzi. W kościele w Hylestad (Norwegia), obecnie w Muzeum starożytności w Oslo, znajduje się płaskorzeźba z XII wieku. Scena przedstawia jak Sigurðr (dverg) zabija Reginna (człowieka), gdzie dverg jest wzrostu człowieka. Dopiero od XIII w. dverg są przedstawiani jako mali i brzydcy."[2]. Obecnie dominuje pogląd, że postrzeganie krasnoludów (dverg), jako mniejszych od ludzi ma zawiązek z chrystianizacja mitologii nordyckiej w XIII w[3].

Krasnoludy u różnych autorów [edytuj]

Zależnie od świata i autora krasnoludowie przedstawiani są w nieco odmienny sposób.

U J.R.R. Tolkiena krasnoludowie są jedną z ras zamieszkujących Śródziemie. W przeciwieństwie do innych ras, którym życie dał Eru, krasnoludowie zostali stworzeni przez jednego z ValarówAulego. Powstali ze skał i minerałów z wnętrza Ziemi i posiadają ich charakterystyczne cechy – są twarde i silne. Krasnoludzkie kobiety są nieliczne (z imienia wymieniona została tylko jedna z nich –Dís) i z punktu widzenia innych ras nie różnią się wyglądem zewnętrznym od mężczyzn.

W Świecie Dysku Terry'ego Pratchetta obie płci również są nieodróżniane i często mylone, a kobiety prowadzą identyczny tryb życia jak mężczyźni. Jeśli chodzi o ich charakter, to mimo że w domach (kopalniach macierzystych) prowadzą przykładny górniczo-pracowniczy tryb życia, po przeprowadzce do miast zaczynają przez cały czas nosić kolczugi (oraz dwuręczne topory). Najgorszą obrazą dla krasnoluda Świata Dysku jest nazwanie go ozdobą ogrodową. Ulubioną pieśnią krasnoludów jest ta o złocie, składa się ona z jednego wyrazu: "złoto" powtarzanego wiele razy, często przez wiele godzin. Największym krasnoludem (przez adopcję) Świata Dysku jest Marchewa Żelaznywładsson. Krasnoludowie w Świecie Dysku dzielą się na dwie grupy, te z Miedzianki (Ramtopy i okolice) oraz te z Überwaldu. Powieściami w dużej części traktującymi o krasnoludach są Piąty Elefant oraz Łups!.

W świecie Warhammera krasnoludowie zamieszkują głównie górskie twierdze, z których część upadła pod naporem Chaosu, orków czy skavenów. Są bardzo twardymi wojownikami, zawsze dotrzymującymi słowa, a honor jest dla nich bardzo ważny (tak samo jak złoto). Odrębną społecznością są Krasnoludy Chaosu.

W grze Arcanum krasnoludy władają biegle technologią i stoją za wynalezieniem maszyny parowej i wielu innych wynalazków, poza tym nie różnią się od krasnoludów Tolkiena.

W grze fabularnej Dungeons & Dragons schemat rasy nie odbiega zbytnio od przedstawionego w utworach J.R.R. Tolkiena, oprócz widocznych różnic pomiędzy płciami. Istnieją podgatunki krasnoludów tj. Krasnoludy Tarczowe, Krasnoludy Złote, Krasnoludy Leśne, Arktyczne Krasnoludy, oraz Duergary - Mroczne Krasnoludy.

Czasami spotyka się półkrasnoludy – mieszańce krasnoludów i ludzi (np. w zbiorze opowiadań J. Piekary Ani słowa prawdy, w świecie MUDa Laca, w Narnii).


źródło

+0
Barbara K.

640
48202 Posts
48202
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Krasnoludy
10/31/2010 4:44:51 PM

KRASNOLUDY-WŁADCY GÓR




Krasnoludy Ansalonu są chyba najbardziej zrzędliwą, upartą i zgryźliwą
rasą jaka kiedykolwiek stąpała po tym kontynencie. Mimo to są niezbędnym elementem całej sagi Dragonlance! Dzięki swym niezwykłym manualnym zdolnościom, krasnoludy uważane są za najlepszych rzemieślników. Nie omieszkał tego również docenić sam Mówca Słońc, elfi władca, który mimo powszechnie znanej antypatii elfów do krasnoludów (i odwrotnie) postanowił zaprosić kowala Flinta Fireforga do elfiej krainy, aby ten zajął się pracami w Qualinoście. Mimo swej poważnej i sarkastycznej natury są także ważnym elementem komicznym. Ich ukąsliwe i dość błyskotliwe uwagi niejednokrotnie powodują, ze na twarzy u czytelnika pojawia się szeroki uśmiech.

W hierarchii krasnoludzkiej rasy najważniejszą rolę pełnią klany. Pośród krasnoludzkich rodów liczą się głównie trzy -Hylar, Daewar lub Neidar. Członkowie innych ras często oskarżają krasnoludy o niepohamowaną chciwość. Jednak krasnoludy postrzegają siebie samych w zupełnie innym świetle. Wierzą, iż ich ciężka praca sprawia, iż są warci wszelkich bogactw. Ci, którzy nie zgadzają się z tym stwierdzeniem są leniwi i zazdrośni. We własnym gronie, krasnoludy uważają determinację przy pracy i bogactwo, za dwie największe przyjemności życia. Do tego oraz do alkoholu, historii i pieśni, krasnoludy żywią bardzo silne uczucia.

Krasnoludowie od samego początku podzieleni byli na klany. Każdemu klanowi przewodzi Than – władca klanu i reprezentant na Radzie Thanów. Rada Thanów jest siłą rządzącą w społeczeństwie krasnoludów na Ansalonie. Oryginalnie Rada składała się z 9 Thanów. Aktualnie, tylko sześciu Thanów służy w Radzie: Hornfel of the Hylar, Realgar of the Theiwar, Rance of the Daergar, Gnesiss of the Daewar, Tufa of the Klar oraz Highbulp of the Aghar. Tron Neidarów pozostawał pusty od czasu Wojny o Krasnoludzkie Wrota w 39 AC. Ósmy tron należy do królestwa zmarłych – przodków, którzy już odeszli. Pozostaje on nieustannie pusty. Tron dziewiąty należy do Wielkiego Króla Krasnoludów. Pozostaje on pusty od czasów Duncana. Tajemnicza rasa krasnoludów o nazwie Zakhar nigdy nie zajęła swego tronu pośród innych członków Rady.

Krasnoludy Ansalonu są barczyste i niskiego wzrostu. Mierzą ok. 4 stóp. Samce mają pokaźne brody, które są chlubą i dumą każdego szanującego się krasnoluda, natomiast samice i młodociani posiadają na twarzy wąsik, który nie formuje się w pełną brodę. Ich skóra jest pomarszczona, szorstka i dość twarda. Większość mężczyzn zaczyna łysieć jeszcze w młodości (ok. pięćdziesiątego roku życia). Jako że większość życia krasnoludy spędzają pod ziemią lub wewnątrz gór, zostały obdarzone zdolnością doskonałego widzenia w ciemnościach. Są niezwykle uzdolnionymi rzeźbiarzami i idealnie opanowali sztukę obróbki kamienia.

Oprócz podziału klanowego, krasnoludy możemy poddać bardziej ogólnej klasyfikacji jak np. na Krasnoludy Górskie i Krasnoludy Podgórskie.

Podgórscy krasnoludowie, w których skład wchodzą klany Neidar i Klar, zyskali swą nazwę w bardzo prosty sposób. Po prostu osiedlili się u podnóży gór. Mają opaloną skórę, różowe policzki i jasne oczy. Ich włosy są brązowe, czarne lub szare, które są starannie przycięte przy uszach, a długie i krzaczaste przy brodach i wąsach. Ich kolorystyka ubioru odzwierciedla kolory ich ziemi: czarny, brązowy, szary, beżowy. W rzadkich okolicznościach (przy okazji świąt), podgórscy krasnoludowie noszą zielony lub jasno czerwony szal.

Krasnoludowie górscy, w przeciwieństwie do braci z klanu Neidar, żyją pod ziemią w wysokich górach. Najstarszą i najbardziej znamienitą odmianą krasnoludów są ci z rodu Hylar, z których to powstały odmiany rasy: Theiwar, Daewar, Daergar i Zakhar. Krasnoludy Hylar mają gładką, jasną, lekko brązową skórę i jasne oczy. Ich brązowe, czarne, szare lub białe włosy odpowiadają kolorystyce ich ubioru. Klany Hylar, Daewar i Neidar zazwyczaj przestrzegają prawe i skłaniają się ku stronie dobra. Jednak krasnoludowie, którzy udali się w podróż w poszukiwaniu przygód, odbiegają często od tego schematu.

Klanem, który popiera politykę krasnoludów górskich, jest klan Aghar.
Agharowie – czyli krasnoludy żlebowe, należą chyba to najmniej urodziwego rodzaju wszystkich krasnoludów. Zgodnie z podaniami, powstali oni z krzyżówki krasnoludzkich i ludzkich wyrzutków społeczeństwa. Swą nazwę – krasnoludy żlebowe – zawdzięczają ludziom, którzy słusznie spostrzegli, że Agharowie uwielbiają babrać się w błocie.
Całe ich drobne i malutkie ciałka pokryte są wrzodami, strupami, bliznami i ogromną ilością przeróżnych nieczystości. Powiedzieć, że ubierają się skromnie było by nadmierną przesadą. Agharowie odziewają się w to co akurat wpadnie im w ręce (głównie są to przeróżnego rodzaju szmaty).
Mimo swego małego wzrostu i jeszcze mniejszej siły, krasnoludy żlebowe są bardzo wytrzymałą rasą a zadziwiających zdolnościach przetrwania nawet w najtrudniejszych warunkach. Jedzą praktycznie wszystko.
Agharowie nie grzeszą nadmierną inteligencją, a opanowanie sztuki liczenia jest dla nich wręcz nieosiągalne.
Żyją zazwyczaj z dala od wszelkiej cywilizacji. Często osiedlają się w miastach i wioskach, które opuścili ludzie. Można je także spotkać w kanałach pod miastami. Największa ich kolonia znajduje się pod Thorbardinem.

Istnieją dwa języki krasnoludzkie: Górski Krasnoludzki i Podgórski Krasnoludzki. Każdy klan posługuje się własnym dialektem. Hammertalk jest formą komunikacji na długie dystanse, polegającą na wystukiwaniu odpowiednich sygnałów na wydrążonych przyrząd.

Krasnoludy wierzą, iż byli ostatnim i najlepszym tworem Reorxa. Reorx, powiadają, uczył się podczas procesu stwarzania aż uzyskał idealną formę życia – krasnoluda.

źródło
+0
Anna Wilk

20
2059 Posts
2059
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Krasnoludy
11/3/2010 8:41:53 PM
Żywioł: Ziemia. Stałość, odporność, tworzenie.
Legenda: Przed wiekami, kiedy Pan stworzył świat, uznał, że potrzebuje pomocników, którzy pomogliby mu wznosić góry i dbać o fundamenty podsłonecznych krain. Głęboko pod ziemią wziął najtwardszy granit i ukształtował z niego szkielet. Mięśnie wykuł z czarnego żelaza i otoczył skórą z czystego srebra. W pierś wsadził serce szczerozłote, a w oczodoły - najczystsze diamenty. Potem głosem jak trzęsienie ziemi po siedmiokroć zawołał "Wstań!". I powstał Pierwszy, Ojciec całego plemienia. I służył Panu, wznosząc ze swoimi dziećmi góry, dbając o fundamenty podsłonecznych krain i walcząc ze stworami czającymi się w mroku pod światem. Aż kiedyś Pan rzekł do swoich sług: "Wasza służba skończona. W zamian daję wam wszystko, co leży pod ziemią, wszystkie skarby i tajemnice. Mieszkajcie tu i dbajcie o to, już nie jako słudzy, lecz właściciele, gdyż w nagrodę ode mnie otrzymujecie to królestwo".
I tak się stało.
Przysłowie: "Nigdy nie obrażaj krasnoluda i nie pożyczaj od niego pieniędzy".
Wygląd: Przeciętny krasnolud ma ponad półtora metra wzrostu. Przedstawiciele tej rasy są potężnie zbudowani, znacznie silniejsi i wytrzymalsi od ludzi. Typową cechą, która urosła wręcz do rangi symbolu, jest bardzo obfity zarost krasnoludzkich mężczyzn (choć jednocześnie wielu z nich szybko zaczyna łysieć). Niewielu krasnoludów to blondyni; przeważają ciemne i czarne włosy, silnie kontrastujące z charakterystyczną bladą karnacją. Przedstawiciele tej przywykłej do podziemnych ciemności rasy unikają otwartego słońca, na którego promienie ich skóra jest bardzo wrażliwa.
Długość życia: Krasnoludy są długowieczną rasą. Nie żyją tyle, co elfy, ale i tak średnia długość ich życia to 120 lat. Wiek młodzieńczy zostawiają za sobą około trzydziestki i do siedemdziesiątki cieszą się pełną sprawnością fizyczną.
Stereotypy: Rasa górników, inżynierów, bankierów i wojowników. Krasnoludy cieszą się opinią niezawodnych, perfekcyjnych, doskonale zorganizowanych i całkowicie pozbawionych poczucia humoru. Mają smykałkę do metalu i pieniędzy.
Społeczeństwo: Krasnoludy zawsze kojarzone były z górnictwem, obróbką metali i handlem. Do dziś większość z nich, niezależnie od klasy społecznej, związana jest z tymi dziedzinami. Krasnoludy pracują jako mechanicy, górnicy, inżynierowie, robotnicy. Wielu jest wśród nich znanych wynalazców, inwestorów, właścicieli fabryk, bankierów. W niektórych krajach klany krasnoludzkie tworzą trzon arystokracji. Ci, którzy wybrali karierę wojskową, służą w ciężkiej piechocie, wojskach pancernych, wśród saperów bądź piastują stanowiska w sztabie.
Nikt nie wie, czy kolebką krasnoludów są góry Wanadii, czy niebosiężne szczyty Środkowego Sunniru. Pewne jest, że obecnie poza Wanadią można ich spotkać w zasadzie wszędzie; wyjątkami są Lemuria i Atlantyda. Choć oczywiście nawet tam docierają krasnoludzcy kupcy, odkrywcy i żołnierze.
Słabe i mocne strony: Mimo niskiego wzrostu krasnoludy cechuje siła i wytrzymałość przekraczająca ludzką, jak również nieugięta stalowa wola. Niestety, ostre słońce rani ich skórę i nawykłe do mroku oczy.


+0
Anna Wilk

20
2059 Posts
2059
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Krasnoludy
11/3/2010 8:45:29 PM
+0


My Links

Search for People

Enter part of a name below to search our members.

Advanced