Menu



error This forum is not active, and new posts may not be made in it.
Barbara K.

640
48202 Posts
48202
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Dzieci ... oczami dorosłych
12/15/2011 10:16:34 PM
Quote:

Pokój dziecka oczami dorosłych

Dziecko potrzebuje przede wszystkim miłości. Gdy jest kochane, wzrasta w poczuciu bezpieczeństwa, nabiera zaufania do świata. Miłości nie zastąpi ani pięknie i bogato urządzony pokój, ani też stos gustownych i drogich zabawek.

Pokój dziecięcy Hawaii Ivory Oak Meble VOX
Pokój dziecięcy Hawaii Ivory Oak Meble VOX


Piękny pokój :)
+0
Tola O.

14
3477 Posts
3477
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Dzieci ... oczami dorosłych
3/6/2012 10:26:05 AM
6 marca w krajach Unii Europejskiej obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy, przy tej okazji chciałam załączyć dla Wszystkich dorosłych informację, które powinny pomóc rodzicom podjąć decyzję by udać się po pomoc lub też podpowiedzieć rodzicom, że dziecko wymaga konsultacji logopedycznej.

Powinno wzbudzić czujność rodzica, kiedy dziecko:

  • w wieku 6. miesięcy nie gaworzy,
  • po ukończeniu 1 roku życia nie wypowiada sylab oraz pojedynczych słów,
  • w wieku 2 lat nie mówi prostych słów np. mama, baba, tata, dada,
  • między 2. a 3. rokiem życia nie wypowiada prostych zdań,
  • w wieku 3 lat nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych: a, o, e, i, y,
  • w wieku 4 lat nie potrafi opowiedzieć historyjki obrazkowej, wypowiada proste słowa lub równoważniki zdań, zniekształca wyrazy, nie wypowiada głosek: k, g, l, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, gdy zamiast głoski f, w, wymawia p, b, h, zamienia g na k, oraz zamiast r mówi j,
  • między 5. a 6. rokiem życia nie wypowiada następujących głosek: l, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, k, g, ą, ę oraz gdy przestawia sylaby w obrębie wyrazu, lub skraca wyrazy,
  • podejrzewasz, że nie rozumie wydawanych przez ciebie poleceń.

Inne objawy, którym warto się bliżej przyjrzeć, to:

  • nawykowe oddychanie buzią,
  • wsuwanie języka między przednie zęby podczas mówienia,
  • objawy niedosłuchu, słabe reakcje na bodźce dźwiękowe.
+0
Tola O.

14
3477 Posts
3477
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Dzieci ... oczami dorosłych
3/6/2012 10:28:35 AM

Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy dziecka w pierwszym roku życia

Ćwiczenia stymulujące rozwój mowy najlepiej jest rozpoczynać jak najwcześniej – już w pierwszym roku życia, w pierwszych trzech miesiącach. Pierwszą i podstawową zasadą jest mówienie o rzeczach, zjawiskach, które dziecko aktualnie widzi, czuje, przeżywa; komentowanie czynności pielęgnacyjnych, ubierania, karmienia i innych. Każda sytuacja naszego życia codziennego może być wsparta odpowiednim tekstem, skierowanym specjalnie do dziecka.

Jeśli karmienie sztuczne jest wynikiem małej aktywności dziecka, to należy zacząć usprawnianie języka, warg, policzków. Bardzo ważne jest ułożenie języka – zwróćmy uwagę, czy nie jest za bardzo wyrzucony na zewnątrz lub czy nie jest napięty. Trudności w połykaniu i krztuszenie się wskazują na potrzebę zewnętrznego masażu okolic przełyku przed karmieniem dziecka.

Usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz stymulację rozwoju mowy rozpoczynamy od ćwiczeń biernych - masażu. Przystępując do ćwiczeń należy pamiętać, że są one nieprzyjemne dla dziecka. Podczas masażu należy okazywać naszemu maluchowi dużo ciepła i sympatii, aby nie bronił się przed nim. Przed masażem myjemy ręce ciepłą wodą z mydłem, możemy też wetrzeć krem o delikatnym zapachu. Palec wskazujący prawej ręki owijamy czystą gazą i moczymy w ciepłym płynie, aby zmniejszyć tarcie podczas masowania.

Usprawnianie języka:
- masaż rozpoczynamy od grzbietowej powierzchni czubka języka, przesuwając palec ruchami kolistymi (podłużnie lub poprzecznie) najpierw po prawej, potem po lewej stronie w kierunku nasady, aż do wystąpienia odruchu wymiotnego,
- masujemy brzegi języka, zahaczając o powierzchnię dolną, też od czubka do nasady,
- czubek chwytamy delikatnie w palce (przez gazę), masujemy ruchem rozgniatającym. Przesuwamy język w płaszczyźnie poziomej i pionowej, dotykając go dość energicznie ruchem pulsującym, aby sprowokować odruch cofania się.


Usprawnianie wędzidełka
(w przypadku skróconego wędzidełka podjęzykowego).
Interwencja chirurgiczna konieczna jest tylko w przypadku całkowitego przyrośnięcia czubka języka:
- podciągamy i energiczne wywijamy czubeczek języka ku górze



Usprawnianie podniebienia:
- podniebienie twarde i miękkie masujemy w kierunku od przodu ku tyłowi, najpierw po jednej, potem po drugiej stronie linii środkowej. Z podniebienia przechodzimy płynnie do masażu wewnętrznej strony policzków i warg.

Masaż dziąseł:
- dziąsła dolne masujemy w kierunku od góry do dołu, dziąsło górne masujemy od dołu ku górze.
Wykonujemy go jako ostatni przed posiłkiem, ponieważ pobudzamy w ten sposób odruch żucia.

Masaż policzków, przełyku, warg:
- masaż wykonujemy przed posiłkiem. Szczególną uwagę zwracamy na to, czy dziecko oddychało przez nos (przed ćwiczeniami należy go oczyścić).

Masaż warg:
- kciuk układamy pod brodą, a palcem wskazującym i środkowym masujemy złączone wargi ruchem rozciągającym jednocześnie obie połowy. Następnie wargi rozciągamy (wykonując to ćwiczenie naśladujemy mlaskanie, zachęcając dziecko do naśladowania) i ściągamy (cmokając również zachęcamy malucha do naśladowania). Teraz lekko obszczypujemy i głaszczemy wargi. Masaż możemy wykonywać miękką szczoteczką do zębów.

Pomagamy robić minki – ryjek palcami, masujemy zawiasy żuchwy, wysuwamy bródkę do przodu.

Masaż policzków:- nakładamy krem na skórę twarzy i szyi, masujemy ruchem okrężnym od nosa i warg w kierunku skroni, stopniowo zwiększając siłę nacisku. Brodę podtrzymujemy kciukiem dbając o to, by dziąsła górne i dolne były złączone, a wargi zwierały się. Lekko obszczypujemy i oklepujemy masowaną okolicę, a na końcu głaszczemy.

Masaż przełyku;
- masujemy zewnętrzną stronę od dołu do góry, głaszczącym ruchem.

Nieco starsze niemowlę zachęcamy, by mocno zwierając wargi próbowało robić baloniki z policzków lub wydychało powietrze „dziubkiem”.
Zakładamy dziecku wargę górną na dolną i odwrotnie.
Palcem lub łyżeczką wywijamy czubek języka na wargę górną, przesuwamy język pomiędzy kącikami warg, wykonujemy masaż języka na zewnątrz jamy ustnej, zachęcając do samodzielnego wykonania ruchu.

Masując: - wargi mówimy wyrazy z głoskami p, b, m, w, f – np. papa, baba, mama, woda, fala,
- czubek języka i dziąsła – s, t, d, n – np. sala, tata, dom, noga,
- tylną cześć języka – k, g, ch,- np. kura, chata, góra
- środkową powierzchnię grzbietu języka – ś, ź, ć, dź, ń – np. siano, zima, dziadzia, niania

Oczywiście nie chodzi tu o naukę wymowy, lecz wytworzenie skojarzeń. Dziecko czuje masowany narząd, widzi pracę aparatu artykulacyjnego matki i jej słyszy wypowiedzi.

Anna Czajkowska – pedagog, logopeda, trener

+0
Tola O.

14
3477 Posts
3477
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Dzieci ... oczami dorosłych
10/16/2012 10:06:29 PM
"Jedna z pułapek dzieciństwa polega na tym, że nie trzeba rozumieć, by czuć ”
+0
Barbara K.

640
48202 Posts
48202
Invite Me as a Friend
Top 25 Poster
RE: Dzieci ... oczami dorosłych
10/29/2012 10:30:34 PM
Quote:
"Jedna z pułapek dzieciństwa polega na tym, że nie trzeba rozumieć, by czuć ”


Piękna pułapka.
+0


My Links

Search for People

Enter part of a name below to search our members.

Advanced